Sunday, September 5, 2010

Realiti kehidupan pinggiran

A'erica Arif September 5 at 6:57pm
 
Kiri kanan. . . ada yang ini ada yang itu…yang benar Nampak salah yang salah Nampak sempurna.
Terfikir, di landasan manakah aku berada? Yang benarkah, yang salahkah, atau aku membina landasan ku sendiri.? Mendengar cakap orang ada yang benarnya ada yang tidak nya ada juga yang mungkin andaian diri mereka sendiri, yang pasti cara terbaik adalah mencari sendiri. Mencari apa yang kita mahu tahu, apa yang kita lihat tapi tidak pasti, teringat satu ungkapan dari seorang insan , “mencari, mencari dan terus mencari apa yang dicari”…bagus ungkapan itu, mengajar kita untuk hidup dengan berpijak dibumi yang nyata selagi nafas tidak berhenti…namun, insan yang memberi ungkapan ini sepertinya tidak pernah pun mencari melainkan untuk kepentingan diri, tidak memahami ungkapan nya sendiri sehingga dirinya masih lagi d kawah yang sama. Usia semakin hari semakin meningkat namun dia masih lagi begitu, apabila d Tanya dia menjawab, “biarlah aku begini dan aku tau hidup aku tidak akan berubah lagi”. . . .eeeemmmmm kurang pemahaman aku terhadap insan yang sebegini. Dimana salahnya? Yang berkata ingin mencari tapi sebenarnya tidak mahu mengubah diri, bagaimana untuk maju jika semuanya begini?
Kiri kanan. . .ada yang ini ada yang itu…
 
Bila bersuara untuk menyatakan kesimpulan yang telah dicari, ada pula yang menyatakan sebenarnya ia bukan begitu. Jalan yang kiri itu jauh yang kanan ini cepat, tetapi apa tejadi pada jalan yang jauh itu? Apa yang ada didalamnya? Perlombongan? Pecah tanah? Pembalakan? Ya, permudahkan jalan kami ke tempat-tempat yang Nampak benarnya, untuk apa? Untuk kami pergi jauh tanpa menghiraukan jalan yang jauh ke pedalaman itu. Dimana hutan ditebang hidupan liar menganas kemudian mengeluarkan satu kenyataan, “Lindungi Harimau, Hapuskan Orang Asli Tak Guna”(www.topix.com), begini kah? Kenapa? Mengapa? Kerana kami membunuh harimau yang menerjah kampong kami? Kerana kami tidak dapat lagi mecari makan d kebun hutan kami oleh pembalakan lalu kami menjadikan ia santapan, itu salah? Harimau dan orang asli di dalam hutan belantara yang kalian gila-gilakan pokok balaknya itu sama-sama bergantung kepada kebun hutan itu untuk hidup. Kalian tahu apa? Ekosistem? Belajar sains kan? Belajar hieraeki keperluan kan? Berfikir lah…jika berlaku bencana siapa juga yang susah? Tentera yang sedang darurat juga boleh makan apa yang ada ini kan pula kami yang hidupnya sebati dengan hutan?
Yang benar Nampak salah yang salah Nampak sempurna. . .
 
Yang benar biasanya tidak berpengaruh, tiada kuasa, hanya insan yang memnuruti kata hatinya yang meruntun di salahkan. Yang salah tampak sempurna tersenyum megah atas bukan kejayaannya, bertepuk gembira. Yang benar tetap sedaya upaya berusaha walau disindir oleh rumpun sendiri, apa kan daya rumpun sendiri juga ada sifat tidak mengerti dan tahu menjatuhi sahaja padahalnya ia untuk semua. Untuk apa yang benar dinyatakan salah itu tetap di bela, tiada kerja lain kah? Tiada tangungjawab lain kah? Tiada kehidupan sendiri yang bagus kah? Tetapi. . . yang disalahkan ini bukan hanya mahu Berjaya untuk diri sendiri tetapi mahu membantu sesame sendiri! Yang salah bertopengkan benar itu juga lah yang disanjung yang Nampak segalanya, tidak sedarkah, kita dikaburi dengan kuasa. . .dengan publisiti, dengan kereta besar yang mereka ada dengan menyatakan akan membela nasib kita, yang telah diberi tangungjawab memberi kita elaun bulanan tetapi mereka yang menukar-nukar kereta mewah setiap bulan, melancong kesana kemari, tetapi kita? Anak-anak yang menimba ilmu menulis surat bertalu-talu umpama meminta sedekah, tapi hanya usulan sahaja yang di sampaikan. Apabila ssesudah sijil d tangan, mula lah mengaku mereka yang menjaga, tolong lah! Untuk apa? Untuk bonus-bonus yang bakal kalian dapat? Kami bukan sebodoh yang di sangka, sijil kami bukan untuk dijaja bila masa dulu nasib kami tidak terbela! Salahkah yang kami nyatakan? Benarkah perbuatan kalian? Atau harus kami mencari bukti-bukti yang kukuh lagi? Atau bukti kami sebenarnya tidak berguna kerana itu perkara biasa dalam dunia kalian yang disebut, “give and receive”. . . . sama-sama membantu sehingga bangsaku tertipu. . . . .? ? ?


SuaraNurArinnicaarif

Your Town. Your News. Your Take. Local news and discussion forums for every city in the US, thousands of cities throughout the world and 300,000 other topics.
Share

No comments:

Post a Comment