Sunday, September 19, 2010

Aku seorang Arjuna Belantara...


Bukan mudah mengumpul semua penduduk kampung pergi berdemonstrasi kerana kebanyakan daripada mereka mempunyai pekerjaan tersendiri daripada bertani , buruh dan pencari hasil hutan. Aku bersama Bedul bergerak dari rumah ke rumah untuk menyatakan tentang demonstrasi yang akan diadakan terutamanya di Kg Tebol. Ada juga orang tua yang pelik kerana tidak sangka budak yang kecik dulu kini sudah besar lebih-lebih lagi melakukan perkara yang luar biasa. Aku tidak pernah lupa mengingatkan Pak cik Samat Bin Mat supaya jangan takut untuk mempertahankan diri serta mempunyai hak terhadap tanah yang dikenali  sebagai adat Orang Asal. Warga tua itu petah bercakap tentang kemarahannya terhadap kezaliman Perhilitan.
Aku tahu terdapat beberapa orang yang tidak suka cara aku berjuang ini. Mereka cakap cara yang gila dan menyebabkan keharmonian masyarakat terganggu. Betapa ceteknya pemikiran orang macam itu, aku menjelaskan bahawa yang menganggu masyarakat ialah tindakan Perhilitan menangkap Orang Asal. Selama ini kehidupan Orang Asal aman dan damai tetapi semenjak wujudnya Perhilitan, kehidupan mereka dihantui ketakutan dan tidak selamat lagi untuK mereka bekerja diladang sendiri. Mereka menganggap Perhilitan sebagai Hantu Rimba yang sering mengacau aktiviti mereka. Mereka tidak ada tempat mengadu masalah, aku ibarat keadaan itu seperti harap pagar, pagar makan padi. Harapkan Barisan Nasional tetapi mereka ini yang menzalimi kehidupan mereka.
Aku tersedar daripada lamunan setelah bedul memohon diri untuk pulang kerumahnya. Malam itu kami menulis kata-kata yang menunjukan rasa tidak puas hati terhdap tindakn perhilitan. Kasihan sahabatku ini dia telah berhenti sekolah sebelum tamat tingkatan 5 kerana fitnah seseorang yang menjadi sekolah. Namun, persahabatan kami tidak akan putus sampai sekarang. Sekarang kami sama-sama berjuang dalam KeADILan menetang kezaliaman pihak yang sepatutnya mengenang budi masyarakat Orang Asal yang memilih mereka sebagai pemerintah. Aku amat sedih kerana Orang Asal sering ditindas atas alasan pembangunan dan peribadi serta kejujuran Orang Asal itu sendiri…
Selain Demontrasi membantah perhilitan menangkap Pakcik Samat Bin Mat, aku juga teringat kenangan semasa aku berada ditahun 2 di Universiti dulu. Pada masa itu aku juga terlibat disebalik demonstrasi membantah dua orang penduduk kampung Pasu telah disaman juga oleh Pehilitan. Walaupun aku tidak menunjukan wajah sebenar kerana masih menjadi pelajar IPT namun aku bekerja keras selama 3 hari untuk merangka memorandum bantahn tersebut untuk diserahkan kepada Perhilitan dan semua agensi yang terlibat. Cuma yang membantu aku pada waktu ialah Abg Nazmi Majid seorang keturunan Melayu yang berkahwin saudara kami di Kampung Lubok Wong. Masa itu….


No comments:

Post a Comment